nahled

Exkurze Varšava

V rámci projektu Cesta dějinami - období komunismu se ve dnech 12. 5.- 14. 5. 2010 uskutečnila třídenní exkurze do Varšavy, kterou organizovali naši polští partneři z gymnázia ve Strumieni. Akce se účastnilo 21 našich studentů, pedagogové J. Hortvík, P. Kolašín, V. Vlček a ředitel školy J. Svrčina.

Na cestu jsme vyrazili z Ostravy naším autobusem v 5 hodin ráno a kolem půl sedmé jsme přistoupili ve Strumieni k našim polským kolegům. Během více než šestihodinové cesty do Varšavy se díky temperamentnímu průvodci podařilo rozproudit první kontakty mezi českými a polskými studenty, např. vědomostními otázkami o obou zemích, jejich dějinách a kultuře nebo zpěvem písní. Po obědě jsme zahájili prohlídku Varšavy v prezidentském paláci, kde jsem si mohli za přísných bezpečnostních opatření prohlédnout jednotlivé komnaty a sály paláce, včetně překrásných zahrad. Na těchto místech jsme mohli ještě živě vnímat dozvuky nedávné tragédie u Smolenska, při níž zahynuli vedle prezidentského páru mnozí čelní představitelé polské politické, kulturní, vojenské a náboženské reprezentace. Poté jsme měli možnost absolvovat s výkladem průvodkyně příjemnou procházku v centru staré Varšavy - navštívili jsme např. katedrálu, kde působil kardinál S. Wiszinski, městské hradby, Starý Rynek s nádhernými měšťanskými domy a sochou Sirénky - symbolu Varšavy, nebo také pomník bojovníků Varšavského povstání či pomník malého bojovníka. Večer jsem odjeli do hotelu Hrabski na okraji města.

Druhý den jsme po snídani zahájili na Institutu národní paměti, kde jsem vyslechli zajímavou přednášku a zhlédli prezentaci o komunistické propagandě. Studenti spolu s pedagogy a historičkou-lektorkou diskutovali o této době a vytvářeli časovou osu. Po obědě jsme měli možnost projít komnatami varšavského zámku, který byl během války zcela zničen, ale v 70. letech znovu obnoven. Večer jsem navštívili v avantgardním divadle Buffo populární komedii Boeing Boeing o milostných vztazích novodobého Casanovy a naprostém selhání jízdního řádu letů jeho milenek.

Poslední den naší cesty jsme si mohli prohlédnout reprezentativní prostory polského parlamentu a senátu, navštívili jsme kostel sv. Stanislava Kostky, kde působil Jerzy Popieluszko, kaplan Solidarity, zavražděný komunistickou tajnou policií, který byl v těchto dnech v Polsku blahořečen. Za vytrvalého deště jsme prošli hřbitov na Powazkach, kde jsou pochováváni významní polští politici, vojáci, sportovci a umělci. Koupěchtiví zájemci mohli ulehčit své peněžence v nákupním centru Zlaté Terasy. Do Ostravy jsme bezpečně dorazili kolem jedné hodiny v noci.

Exkurze do Varšavy nám poodhalila tragické osudy polského národa v období komunismu, ale také nám pomohla se zase blíže poznat a pochopit naše společné cesty dějinami. Bylo příjemné sledovat, jak spolu čeští a polští studenti bez ostychu hojně komunikují v mateřských jazycích a neváhají si spolu za doprovodu kytar a bubínků zazpívat.

nahled nahled nahled nahled nahled nahled nahled nahled nahled nahled nahled nahled nahled nahled nahled nahled
Použijte prosím moderní prohlížeč (např. Google Chrome, Mozilla Firefox nebo Microsoft Edge).